Odszkodowanie, zadośćuczynienie lub świadczenie zastępcze za nieudane wakacje – sprawdź co należy zrobić, aby otrzymać odpowiednią rekompensatę!

Wakacje powinny kojarzyć się z odpoczynkiem, wspaniałymi widokami oraz pięknymi wspomnieniami. Niestety nie zawsze tak jest. Istnieją również takie przypadki, gdy długo wyczekiwany urlop staje się powodem wielu zmartwień, a na sam powrót myślami do doznanych przeżyć przechodzą podróżnych ciarki.

Jeżeli znalazłeś się w takiej sytuacji, sprawdź czy i jakie roszczenia Ci przysługują!

Odszkodowanie i zadośćuczynienie – jeżeli wskutek zakupionych wakacji poniosłeś szkodę lub krzywdę przysługuje Ci z tego tytułu odszkodowanie lub zadośćuczynienie.

Zadośćuczynienie za krzywdę jest to innymi słowy szkoda niemajątkowa doznana wskutek m.in. utraty możliwości odpoczynku podczas urlopu, niedogodności czy też stresu doznanego podczas wykupionej wycieczki itp. Przykładowo, powodem krzywdy doznanej podczas urlopu mogą być zarówno znacząco niższy standard pokoju niż deklarowano w ofercie wycieczki, brak poczucia komfortu psychicznego i fizycznego podczas zakupionych wakacji, robactwo, czy też brak atrakcji znajdujących się w ofercie organizowanego wyjazdu itp. Zatem jest to tego rodzaju krzywda, która nie ma charakteru majątkowego.

Natomiast odszkodowanie stanowi ekwiwalent pieniężny z tytułu poniesionej szkody majątkowej. Z taką sytuacją możesz mieć do czynienia w przypadku, gdy byłeś zmuszony ponieść dodatkowe koszty, np. z powodu złych warunków hotelowych koniecznym było znalezienie nowego miejsca zakwaterowania, czy też z uwagi na niesmaczne posiłki oferowane przez hotel musiałeś zapewnić sobie wyżywienie we własnym zakresie, pomimo wykupionej opcji all inclusive.

Świadczenie zastępcze lub obniżenie ceny imprezy turystycznej – jeżeli podczas wakacji wystąpiły niezgodności z ofertą, biuro podróży winno w takiej sytuacji zaproponować tzw. świadczenie zastępcze. Jednakże w przypadku, gdy świadczenie zastępcze jest niższej jakości, wówczas istnieje możliwość ubiegania się o obniżenie ceny imprezy turystycznej. Niemniej, zdarzają się również takie sytuacje, gdzie nie ma możliwości zaproponowania podróżnym świadczenia zastępczego. Wówczas poza żądaniem obniżenia ceny, poszkodowanym przysługuje roszczenie o odszkodowanie i zadośćuczynienie.

Obniżenie ceny imprezy turystycznej jest to roszczenie przysługujące podróżnym za okres, w którym stwierdzono niezgodność z ofertą. Istnieje wiele czynników, które mogą mieć na to wpływ np. nieświeże posiłki, brak lub zepsuta klimatyzacja, obniżony standard hotelu w stosunku do standardu przedstawionego w ofercie itp.

Należy jednak pamiętać, że jeżeli oferta biura podróży w rzeczywistości znacząco odbiega od deklarowanych przez organizatora warunków, niezwłocznie po spostrzeżeniu jakichkolwiek nieprawidłowości (tj. podczas pobytu na wakacjach), należy zgłosić je bezpośrednio organizatorowi wyjazdu, albowiem przy ubieganiu się o ww. roszczenia, często koniecznym jest wykazanie, iż o wszelkich niedogodnościach organizator był informowany na bieżąco.

Z całą pewnością przyczyn nieudanego urlopu może być znacznie więcej. W celu oceny możliwości ubiegania się o rekompensatę z tytułu nieudanego urlopu zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.

asystent prawny Agata Janicka

__________________

  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny
  2. Ustawa z dnia 24 listopada 2017r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *